Wednesday, February 5, 2014

Matemaatika

Kui Carl (vanima lapsena) kuuendast klassist koduõppele jäi, oli minu suurimaks hirmuks see, kas oskan õpetada matemaatikat.  See oma kooliajast jäänud hirm ja tõelise arusaamise puudumine tegi olemise kõhedaks.  Nüüd Martat (8.klass) õpetades imestan aina, mulle meeldib matemaatika!  Üllatus on sedavõrd suur just seepärast, et ma mitte ainult ei oska ise, vaid oskan ka õpetada.  Eks see Carliga eelmisel aastal 9. klassi eksamiks valmistumine tasus ennast ära;)  Siiski, kui nüüd jääb mulje, et ma mingi eriline geenius ja osav õpetaja põhikooli matemaatikas olen, siis seda kindlasti mitte:)
Mõned leheküljed ka:

http://www2.ed.gov/pubs/parents/Math/index.html
Elulised viisid matemaatika õppimiseks algklassides.

http://www.coolmath-games.com/
MÄNGUD!!!  Lapsele-noorele ja emmele-issile :D

http://www.dr-mikes-math-games-for-kids.com/online-math-games.html
Veel mänge!!

http://www.mathplayground.com/
Ja veel arvutimänge!

http://spoonful.com/teachers-corner/fun-math-games-for-kids
Mängud abivahenditega (nööbid, pall, mündid jms).  Pere noorematele.

http://www.netrover.com/~kingskid/Math/math_kids.html
Samal lehel ka igasugu muude õppeainete kohta asju.

http://matemaatika.edu.ee/
5. ja 6. klassi matemaatika põhivara.  Uue õppekava järgi on mõned teemad vist lausa 7. klassi omad:)

https://sites.google.com/site/marekivistik/matemaatika4.klassile
Kui on soovi taset kontrollida :D Mina kasutasin vahel neid ülesandeid,aastaid tagasi Marta jaoks siis, kui endal mõttenappus peale kippus ja ta nii väga ülesandeid teha soovis:D

http://www.hot.ee/kajakiis/matemaatika.html
Algklasside veebitöövihik.

http://evelyn_saenz.squidoo.com/Hands-onLearning
Lihtsalt metsikult palju ideid selleks, et matemaatika õppimine huvitavaks teha.

http://www.opetaja.edu.ee/allarveelmaa/
Meie 9. klassi absoluutselt parim abimees!

Aastate jooksul on meie kodus õppimine kardinaalselt muutunud.  Esialgsest kooli mängimisest on kujunenud elustiil, kus selged piirid mis on õppimine ja millal see toimub on hägustunud.  Pean seda aastate jooksul saadud kogemust hindamatuks. 
Mis puutub matemaatikasse (ja üldse õppimisse), siis mõned tähelepanekud.

1.  Iga laps on eriline. 
Carlile on matemaatika alati raske olnud, Marta haarab õhust, Paul teeb ära, aga ei oska seletada kuidas, Bert hakkas numbrite ja muu säärase vastu huvi tundma alles eelmisel aastal, Koit mõni aeg enne Berti. 
2.  Arusaamine ei tule sundides.
Ükskõik kui väga ma soovin oma lastele head, ei saavuta ma soovitud tulemust oma tahte pealesurumisega.  Punkt.  Nii on.  Muidugi on tore, kui ma teen plaane ja ootan, et nad vastavalt nendele kõik ilusasti ära teevad, aga tegelikult on imeline see, kui nad täiesti enda kätte võtavad oma elu juhtimise ja nad tõesti teevad seda, igaüks omal moel.  Pole midagi toredamat sellest, kui laps tuleb sinuga arutama loetud raamatut või hoopis selle üle mitu tähte ikkagi on taevas või jagama kogetut või äsja omandatud uut teadmist.  Või siiski, sellest on midagi veel vahvamat, näiteks see kui noor inimene vabast tahtest võtab ette inglise keelse keemia kursuse (https://www.khanacademy.org/) või loeb läbi raamatute kaupa eesti kirjandusklassikat.  See tunne on võimas:) 
3.  Iga asi omal ajal.
Ja ma ei räägi siinkohal mitte riikliku õppekavaga ettenähtud ajast.  Koduõppe juures on minu meelest see tohutult tore, et mul on vabadus katkestada mõne aine (või teema) õpetamine mõneks ajaks ja minna selle juurde hiljem tagasi.  Esimesed paar aastat ma muidugi seda ei teinud, vähemalt mitte kahe vanemaga:)  Berdiga on meil aga põhimõtteliselt lapse juhitud õpe, selles mõttes, et ma mitte ei õpeta teda selleks, et mingit vormi täita, vaid lasen tal omasoodu arnenda ja see on nii vahva!  Loomulikult mul on plaan ja meil on eesmärgid, näiteks üks matemaatika aine eesmärk on omandada jaanipäevaks korrutustabel 20-ni.  Töötame praegu kahe korrutustabeli kallal juba mõnda aega, protsess käib:)  Aga ma ei suru peale, vaid lasen huvil oma töö teha. 

Koduõpe on meie perele parim!












No comments:

Post a Comment